Monday 20 October 2014

Resepi Pau Ayam~


Resepi Pau Ayam

Resepi pau ayam yang begitu lembut, sedap, gebu, montel dan lembut^^





credit to : tiffinbiru

Bahan-Bahan Inti


2 biji kentang saiz sederhana, kupas dan dadu kecil, rebus sehingga empuk dan toskan

1 cawan isi ayam yang dipotong kecil

1 camca besar penuh rempah kari daging

1/2 camca besar rempah kurma

1 biji bawang besar, didadu

2 ulas bawang putih*

1/2 inci halia*(*ditumbuk lumat)

Garam dan gula secukup rasa

1 tangkai daun kari

1 batang kayu manis

1 kuntum bunga lawang

1/2 cawan air

Hirisan daun bawang untuk hiasan








Bahan Doh Pau


500 gram tepung pau (boleh beli di pasaraya dan kedai runcit)

1/2 cawan gula halus

1/4 cawan minyak jagung

1 1/4 cawan air

6 gram instant yeast





 

Cara Membuat Pau Ayam


  1. UNTUK INTI : Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, daun kari, kayu manis, bunga lawang, bawang putih + halia hingga harum. Masukkan rempah kari + rempah kurma, kacau dan tuang air. Masukkan ayam dan kacau. Tambah kentang, gaul rata. Biar mendidih dengan api kecil. Bila inti pekat, tambah gara, secukup rasa dan secubit gula. Kacau hingga rata dan kering, masukkan hirisan daun bawang, gaul rata. Rasa dan jika okey boleh matikan api. Sejukkan.

  2. UNTUK DOH : Satukan gula dengan air, kacau hingga gula larut. Masukkan yeast dalam tepung, gaul rata. Tuang minyak dan gaul hingga sebati. Tuang bancuhan air + gula tadi sedikit demi sedikit, sambil digaul sehingga mendapat doh yang tidak melekat di mangkuk. Keluarkan doh, tabur sedikit tepung dan uli 10 - 15 minit hingga mendapat doh yang kenyal. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan-bahan untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan ON. Selepas 30 minit, boleh keluarkan doh dari breadmaker.

  3. UNTUK PAU GEBU MONTOK TEMBAM : Keluarkan doh, bagi doh pada beberapa bahagian yang setiap satu beratnya kurang lebih 65 gram, bulat- bulatkan. Ambil ia bahagian, leperkan dan isi dengan 1 camca besar inti, tutup kemas dan bulatkan. Letak atas kertas pau atau paper cup saiz besar. Buat kaedah sama pada baki adunan. Biar naik selama 30 - 40 minit. Kukus selama 10 - 15 minit dengan api besar. Sejukkan sebentar sebelum dihidangkan.







Resepi Pau Ayam

Irfan pun tak sabar-sabar nak mencubanya. ^^











No comments:

Post a Comment